Erik Wessel (f. 1940)
FRA DAVIDS SAMLING (2018/2022)
Foto
142 x 108 cm
Noen refleksjoner over fotoserien Davids Samling
I 2010 havnet jeg ved et tilfelle i museet «Davids samling» i København. Dette museet har en omfattende samling av islamsk kunst, samt et mindre utvalg av eldre europeisk maleri. Samlingen omfatter også endel dansk skulptur, keramikk og maleri.
Ved dette første besøket hadde jeg ikke med meg kamera. Jeg fant til min overraskelse en utsøkt samling islamsk kunst. Samlingen overtraff det meste jeg hadde sett på området tidligere. Min interesse denne kunsten skyldes bl.a. et lengre opphold i Iran på 1960-tallet.
Jeg ble altså på ingen måte skuffet over den islamske samlingen, men kunne ikke unngå å legge merke til de maleriske kvalitetene ved de øvrige lokalene, der det islamske innslag var minimalt.
Dette fanget min interesse på en måte som gjorde at jeg et par år senere bestemte meg for å besøke museet på nytt. Denne gangen for å fotografere.
Jeg reiste sammen med min mangeårige samarbeidspartner Gunnar Frydenlund, og vi brakte med oss et kamera vi følte passet til oppgaven, et Phase One digitalkamera med datidens høyeste oppløsning.
Når jeg fotograferer interiører, er ikke min hensikt å dokumentere stedet jeg velger.
Jeg finner motiver jeg føler kan gi rom for malerisk bearbeiding – i tråd med min utdannelse som maler og øvrige arbeid med grafikk.
Jeg arbeider mye med det jeg definerer som billedflatens ornamentikk – som gjerne kalles abstrakte kvaliteter.
Ord som rytme, balanse og proporsjoner er sentrale begreper i mitt arbeid, i mange tilfeller overskygger arbeidet med dette nesten arbeidet med det motivet forestiller.
Av kunstnere jeg ser som beslektet finner jeg det i denne sammenhengen naturlig å nevne den danske maleren Vilhelm Hammershøj, som er presentert i Davids samling.
Oslo, februar 2023
Erik Wessel